Mi várható a MÁV-Volánbusz fúziótól?
Mi történt a Volánbusz háza táján?
2024 nyarán hivatalossá vált, hogy 2025 elejétől a MÁV-Startot és a Volánbuszt egyesíti a közlekedési miniszter. Ezzel a Volán tulajdonképpen elveszíti a megmaradt önállóságát is, hiszen már korábban közös vezérigazgató és igazgatóság irányítása alá került a buszos cég, illetve a szervezeti felépítés is a MÁV-éhoz hasonló.Ezen felül a MÁV és a Volán járatain is használható a vármegye- és az országbérlet, illetve bizonyos buszállomásokon a bérletpapíron is az államvasutak logója szerepel. Mit hozhat a teljes egyesülés? Mi változhat a buszközlekedésben és miként érint minket mindez?
Mi a helyzet most?
A MÁV helyzetéről már egy korábbi írásomban beszámoltam, azóta nem történt érdemi változás, a vasúti közlekedés továbbra is az időjárástól függ, a járműpark kiöregedett, vasútvonalak szűnnek meg, egyes vonalakon óriási késésekről lehet beszámolni. A Volánbusznál ennyire nem vészes a helyzet, de még így sem fenékig tejfel az élet a buszos cégnél. Bár a legtöbb vonalon megjelentek az új buszok, ezek minősége korántsem tartozik a legjobbak közé (saját tapasztalat). Zalában több alkalommal is előfordult, hogy az újonnan beszerzett járművek lerobbantak, és nem zárom ki, hogy az ország más területén is találkozhatunk ezzel a problémával. Az új buszok mellett azonban még mindig ott vannak a 20-30 éves járművek is, hisz nem mindenhol sikerült ezeket lecserélni. Tehát elmondható, hogy a Volánnál dolgozó szerelőknek bőven van munkájuk, sok esetben a Credókkal.
Fontos probléma még a buszsofőrök hiánya. A sofőröket sok esetben nagyobb fizetésemeléssel is nehéz a Volánnál tartani, a buszvezetők átlagéletkora ezen felül úgy érzem magas, fiatal sofőrrel ritkán lehet találkozni a járatokon, így később valós veszély lehet több helyen a járatmegszüntetés. Tavaly szeptemberben nagyjából ezer sofőr hiányzott, úgy érzem, érdemi reformok nélkül szerintem ez a szám tovább nőhet, és számos helyen ritkulhat, illetve szűnhet meg a buszközlekedés. Ha egyes vonalakon megszűnik a vasúti közlekedés, akkor a sofőrök kénytelenek lesznek vonatpótló buszokat is vezetni, ehhez pedig sok esetben áthelyezés szükséges, így egyes járatokra nem biztos, hogy tudnak vezetőt biztosítani, így ritkulás/megszűnés várható. Főleg a kisebb vidéki falvakban.
A Volánbusz nyáron bevezette a távolsági buszokon a helyjegyet is, amely szerint a meglévő bérlet mellé is érdemes megváltani a 300 Ft-os jegyet, hiszen az ezzel rendelkezők elsőbbséget élveznek az utazás során. Ez azt is jelenti, hogy aki bérlettel utazik helyjegy nélkül, annak át kell adnia a helyét a helyjeggyel rendelkezőnek, és ha nincs ülőhely, le kell szállnia, hiszen nem szállíthat álló utast az autóbusz. Ez sok konfliktushelyzetet eredményez, illetve úgy érzem, teljesen felesleges rendelkezés, szélsőséges esetben pedig azt zárják ki az utazásból, aki közel 20.000 Ft-ot költ bérletre. Az külön felháborító, hogy az ingyen utazó nyugdíjasok és várandósok állnak a "helyjegy-sorrend" utolsó helyén.
Hogy érinthet ez minket?
Ezeken a kistelepüléseken pedig a buszközlekedés megszűnése felér a külvilágtól való elzárással, hiszen rengeteg falusi embernek nincs gépkocsija, amivel meg tudja oldani a városba való bejárást, és a buszjáratok ritkítása az ő életüket nehezíti meg, hiszen a munkába járást és a bevásárlást is jóval hosszabb idő alatt és több energiabefektetéssel tudja megoldani. Ráadásul az idős lakosokkal, illetve a diákokkal is kiszúrnának a megszüntetésekkel, ugyanis az idősek sok esetben csak akkor juthatnának például a gyógyszereikhez, ha a falugondnok elhozza nekik, vagy már hajnalok hajnalán útnak indulnak és esetenként kora délután érkeznek haza. A diákok számára pedig az iskolába járást nehezítené meg egy esetleges vidéki járatritkítás (ami remélhetőleg nem történik meg).
Mik a megérzéseim az egyesüléssel kapcsolatban?
Rengeteg buszt vonatpótló járatként használnak majd, és tartok tőle, hogy mindezt a vidéki lakosok szenvedik meg, hiszen a kistelepülési vonalakat szüntetik meg mondván nincs kihasználva. A MÁV-val kapcsolatos történésekből kiindulva a buszok is gyakrabban mennek tönkre, nagyon sok késésre számíthatunk, a távolsági járatok akár 30-45-60 percet is késhetnek. Félő, hogy az elöregedő járműveket nem cserélik le, az újabbak pedig nem kapnak tisztességes "ellátást", így gyakran robbannak le, vagy nem működik rajtuk például a légkondi, neadjisten az ablakokat nem lehet rajta becsukni/kinyitni. A sofőrhiány szerintem nem ettől tűnik el, inkább további terhelést jelent nekik, ha nemcsak a meglévő járatokon kell dolgozniuk, de vonatpótló buszokat is kell vezetniük, ugyanis több munkával és nagyobb távolsággal jár, ráadásul kevés fizetéssel. Vagyis fontos lenne több sofőrt alkalmazni.
Tehát véleményem szerint a MÁV-Volán fúzió nem jelent majd megoldást a közlekedésben fellelhető problémákra, a megoldás a busz/mozdonyvezetői szakma vonzóvá tétele lehet, a járműpark gyakori karbantartása, új, használható járművek beszerzése, a vonalak észszerűsítése, továbbá a kistelepülések közlekedése hálózatban tartása is segíthet akár önkormányzati közreműködéssel is. Ha javasolhatnék a MÁV-Volánbusznak valamit, akkor az, hogy ne a vidéki utasok feje fölött hozzanak döntéseket, hanem tájékozódjanak és mérjék fel azt, hogy milyen döntéssel tudják a lehető legkisebb nehézségeket okozni azoknak, akik nem kis pénzért veszik igénybe a szolgáltatásaikat. Összességében nincsenek jó megérzéseim erről a fúzióról, nem biztos, hogy megoldják a fennálló gondokat, sőt lehet hogy bizonyot téren tovább mélyülnek a nehézségek, de reménykedem abban, hogy nem omlik össze véglegesen a közlekedés.
Kép forrása: RTL.hu