Nem nyílik az Ügyfélkapu
Mire számíthatunk az Ügyfélkapu + működésének első napjain?
Mi az az Ügyfélkapu+ és miért van rá szükség?
Sokaknak jutott ez a kérdés az eszébe, miután meghallották, hogy az Ügyfélkapu megszűnik, és helyette a kétlépcsős azonosítással működő Ügyfélkapu +-t kell használnunk, hogy elérjük az állam által kiküldött dokumentumokat, és gördülékenyen intézhessük ügyeinket. A kétlépcsős azonosítás biztonsági szempontokból jó, de az átállással még sokaknak problémája van. A legnagyobb gond pont a kétlépcsős azonosítással van.
Na de miért nem működik sokaknak?
Itt jön a következő buktató, ezt az Ügyfélkapu+-al foglalkozó facebook-bejegyzések is megemlítették, miszerint a beírt számkódok egyezése után sem enged tovább a rendszer (én nemrég próbáltam, nekem működik, igaz 1-2 nappal korábban nekem is rendszerhibát dobott fel).
Egy másik bejegyzés szerint,- és ez már elterjedt a felhasználók körében - a törlőkód volt a ludas, azt kell "megjegyeztetni" az eszközünkkel, a "gondoskodtam a törlőkód mentéséről" négyzetet bepipálva. Többek véleménye szerint, és én is így gondolom, ez a megoldás erősen sántít. Elsősorban a bejelentkezési folyamatot tervezték meg rosszul, hiszen előfordulhat bizonyos esetekben, hogy minden bejelentkezési folyamattípus kikapcsol. A törlőkód elmentése is a súlyos hibák közé tartozik az informatikus felhasználók szerint, hiszen a törlőkód arra lenne jó, hogy ne lehessen egyszerűen 1-2 gombnyomással (tehát akár véletlenül) törölni a szolgáltatást, viszont a kód könnyen elérhető, így pont a biztonsági funkciója szűnik meg. Tehát a törlőkód mentése felesleges.
A következő nevetséges hiba az átmenet folyamatának megtervezése volt, miszerint először a "sima" Ügyfélkaput kapcsolják ki, majd aktiváltják a +-t, ráadásul a sikertelen aktiválást is sikeresnek "adta el" az oldal.
Ezen felül többen arra panaszkodtak, hogy asztali gépen nem működik az oldal (nálam is előfordult "Service Unavailable" üzenet), a fent említett sikeres regisztráció után egyes felhasználókat nem engedett be a rendszer, az Ügyfélkaput pedig nem tudták törölni, mert a "felhasználó nem létezett" annak ellenére, hogy korábban regisztrálták a fiókot. A kormányablakban érdemi segítséget nem tudnak nyújtani. Sok hang arról is szól, hogy az Ügyfélkapu+ csak a visszaélések valószínűségét növeli.
Összességében tehát elmondható, hogy nem sikerült megoldani az átállást, és valószínűleg január 16. után is problémák lesznek. A rendszer nem stabil, és van egy sanda gyanúm arra, hogy a napokban kisebb összeomlások, befagyások jelentkeznek az Ügyfélkapun.
Mi várhat ránk az Ügyfélkapu+ elindulása után?
Az Ügyfélkapu+ fejlesztője egy IdomSoft nevű cég, amely bemutatkozása szerint 2024. július 1-től került közvetlen állami tulajdonba, így tehát annyira nem meglepő a problémák halmaza, hiszen bármi, ami állami tulajdon alá kerül, kisebb terhelés után is összeomlik, vagy kiberbiztonsági téren megkérdőjelezhető, esetleg használhatatlan és túlbonyolított, mint esetünkben. Csak remélni tudjuk, hogy nem törik fel külföldi hackerek. Számomra a következő kérdés, hogy mennyire lesz stabil a rendszer, mennyire lesz egyszerű elérni a dokumentumainkat, milyen gyakorisággal "fagy be" az Ügyfélkapu+, hányszor végeznek rendszerkarbantartást. Véleményem szerint az első időszakban óriási káosz lesz az új rendszer körül, nem zárom ki, hogy a mostaninál is nagyobb. 16-ától kiderül.
A végére egy kis érdekesség...
A rendszer üzemeltetésére közbeszerzést írtak ki 2022-ben,az ajánlatkérő az IdomSoft Kft volt, az ajánlattevő az E-Group. A közbeszerzés értéke értelmezéseim szerint kb. 200 millió Ft volt. (bár ebben egy közgazdasági szakértő megcáfolhatna/megerősíthetne). A kétfaktoros hitelesítés bővítésére 89 millió Ft-os ajánlatot tett az E-Group. Ennek a teljesítési intervalluma január 15. Szintén az E-Group nyert egy majdnem 125 milliós közbeszerzést szoftverüzemeltetésre. Szóval nem kizárt, hogy valaki ebből a projektből is félre tudott/tud tenni egy kis pénzt. Nem lepődnék meg, ha hetek, hónapok múlva megtudnánk azt, hogy ki gazdagodott meg ebből, és melyik állami cég vezetője tud magának vadászkastélyt emelni.
Összességében úgy érzem, az Ügyfélkapu+ elindulása utáni első időszak nem lesz egyszerű, nehéz lesz az átállás, illetve az informatikai rendszer is nehezen működik majd, benne van a pakliban, hogy nehézségek lesznek a regisztrációval, illetve bejelentkezéssel.
Az, hogy a közbeszerzések mennyire voltak túlárazottak, és mennyire "éri meg a pénzét" a rendszer, már más kérdés...
Források: Demeter Bence facebook-bejegyzése https://www.facebook.com/photo/?fbid=10232617800780283&set=a.1257270204691 Ekr.gov.hu, index.hu